SOLiTHOR vervolledigt 500 op - en ontlaadcycli en blijft op volle snelheid doorgaan met zeer weinig capaciteitsverlies

ASOLiTHORscientistinthecelltestingroom.jpg
Read this article in:

SINT-TRUIDEN (België) – 29 mei 2024 - Sinds haar oprichting in 2022 heeft SOLiTHOR enorme vooruitgang geboekt in de ontwikkeling van batterijtechnologie. SOLiTHOR's all-solid-state lithium-metaal Gen1 prototype pouch cell heeft een mijlpaal bereikt van 500 cycli, bij volledige op- en ontlading, met minder dan 7% capaciteitsverlies en de lopende testen blijven verder gaan. De pouch-cellen die geladen worden ondergaan nu al enkele maanden doorlopende tests in de laboratoria van SOLiTHOR bij omgevingstemperaturen van 25°C met 72 psi uitgeoefende externe druk.

De industriestandaard doelstellingen voor deze ontwikkelingsfase zijn 700 laadcycli met een maximaal capaciteitsverlies van 20%. SOLiTHOR verwacht dit doel in de nabije toekomst te bereiken.

Volgens Dr. Fanny Bardé, CTO van SOLiTHOR, is deze duurtest een cruciale stap omdat het de duurzaamheid van ons product en de stabiliteit van onze chemie bij omgevingstemperatuur bewijst, waardoor elektrische voertuigen met een groot bereik dichter bij de eisen van de consument komen. Het uiteindelijke resultaat van deze ontwikkeling zou een batterijcel kunnen zijn die een groot bereik mogelijk maakt."

Naast de laad cyclusprestaties heeft SOLiTHOR energiedichte cellen ontwikkeld van 785 Wh/L en 318 Wh/kg op stackniveau.

De demonstratie van de cycleerbaarheid van deze Gen1-prototype pouch-cellen enerzijds, en van de hoge gravimetrische energie en hoge energiedichtheid anderzijds, zijn belangrijke verwezenlijkingen in SOLiTHOR’s zoektocht naar het leveren van een veiligere, hoogperformante, duurzame batterijtechnologie.

SOLiTHORgraph.jpg

Huw Hampson-Jones, CEO van SOLiTHOR: "Deze technische ontwikkelingen ondersteunen de strategische ontwikkeling van de lithium-metaal celtechnologie met vaste stof elektroliet voor gebruik in de luchtvaart en de maritieme sector. De samenwerking met vliegtuigfabrikanten en scheepsarchitecten geeft de impuls voor deze resultaten en geeft onze klanten het vertrouwen voor belangrijke prestatiedoelstellingen in de komende 2 jaar. Het betekent ook dat SOLiTHOR steeds dichter bij de ontwikkeling van all-solid-state technologie komt voor de hele elektromobiliteitssector."

Hoewel SOLiTHOR nog maar 2 jaar bestaat, is het een groeiend bedrijf met meer dan 40 werknemers tegen eind 2024. SOLiTHOR erkent dat er nog veel werk te doen is en vanwege de snelle vooruitgang die het team heeft  geboekt bij het leveren van tastbare prototypes met USP, heeft het bedrijf het vertrouwen dat het de weg vrijmaakt voor een nieuwe klasse geavanceerde batterijtechnologie met behulp van vaste composiet elektrolieten om onze samenleving op een duurzame manier van elektriciteit te voorzien - in de lucht, op zee en op het land.

De technologie van SOLiTHOR biedt overtuigende waardeproposities, prestaties, energiedichtheid, veiligheid en produceerbaarheid voor zijn doelmarkten. De volgende middellange termijndoelstelling is het bereiken van een energiedichtheid tussen 850 Wh/L en 900 Wh/L.

Contact: Gaenor Howells:

gaenor@gaenorhowells.com     +44 (0) 7734 051341